شناسهٔ خبر: 53580 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نگاهی بر چگونگی نجات مسافران قطار تبریز- تهران از حادثه مرگبار:

ظهور دهقان فداکار؛ این‌بار از زنجان

حسین علیمردانی حسن‌علیمردانی دهقان فداکار ۶۱ ساله زنجانی با اقدام به موقع در زیر باران سیل‌آسای هفته گذشته که منجر به تخریب خط‌آهن میانه-زنجان شده بود با رشادت و دلیری جان صد‌ها مسافر قطار تبریز - تهران را نجات داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مورخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه بارش شدید باران و جاری شدن سیل، بخشی از خاک‌ریز خط آهن مسیر میانه - زنجان را تخریب کرد و در این حادثه حدود ۲۰ متر از خاک‌ریز این مسیر واقع در ایستگاه‌های آذرپی و نیک‌پی شسته شد.

اما با توجه به وجود قطار مسافربری در حال حرکت از این خط و اینکه چنین حادثه‌ای منجر به بروز هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی نشد؛ حاصل ظهور دهقان فداکار دیگری در این مرزوبوم بود، بله حسین علیمردانی، اهل شهر نیک‌پی زنجان که وقتی متوجه تخریب راه‌آهن شد، بنر قرمز رنگی در اطراف خود پیدا کرد و همچون دهقان فداکار کتاب‌های درسی به سمت قطارِ در حال حرکت، شروع به دویدن کرد تا آن‌ها را از خطر مطلع کند.

کمتر از ۶ماه پس از مرگ ریزعلی خواجوی که همه او را به نام «دهقان فداکار» می‌شناختند، این بار دهقان ۶۱ساله‌ای اهل زنجان با فداکاری توانست جان‌ده‌ها مسافر قطاری را که از تبریز راهی تهران بود، نجات دهد. حسین علیمردانی وقتی متوجه شد خاک زیر ریل‌ آهن به خاطر باران فرو ریخته و در صورت عبور قطار ممکن است فاجعه‌ای رخ دهد، تصمیم گرفت هر طور شده مسافران قطار را نجات دهد.

بالاخره ۵۰ متر مانده به محل حادثه، لکوموتیوران، حسین و بنر قرمز رنگش را دید و متوجه شد که خطری در کمین است، به سرعت ترمز را کشید تا قطار را متوقف کند.

طبق اعلام برخی رسانه‌ها قطار به موقع و تنها در چند متری ریل‌های آسیب دیده، از حرکت باز ایستاد و هنگامی که لکوموتیوران پیاده شد، تازه متوجه شد چه خطری از بیخ گوش خودش و مسافرانش گذشته و چگونه حسین علیمردانی ناجی آن‌ها شده است.

روزنامه کیهان در تماس تلفنی با علیمردانی دهقان فداکار اهل نیک‌پی از وی جویای ماجرا شد که گفت: من صبح‌ها زود سر کار می‌روم، امروز هم وقتی به سمت زمین زراعی خود در حرکت بودم مشاهده کردم زمین‌های زیر ریل‌های راه‌آهن در حدود ۳۰ متر توسط آب کاملاً شسته شده و ریل‌ها معلق روی هوا مانده‌اند لذا احساس خطر کردم؛ روی بلندی که در محل حادثه قرار داشت رفتم قطار را مشاهده کردم که در حال رسیدن به محل حادثه است با نیروی انتظامی و دفتر راه‌آهن تماس گرفتم اما زمان بسیار کم بود لذا بنر قرمز رنگی که در محل بود را برداشتم و با تکان دادن آن به سمت قطار شروع به دویدن کردم تقریباً حدود ۵۰ متر مانده به محل راننده قطار با مشاهده من قطار را نگه داشت و با پیاده شدن و اطلاع از موضوع قطار را به ایستگاه قبلی برگرداند.

با اطلاع از این موضوع، قطار تبریز - تهران و مسافرانش بدون اینکه آب در دلشان تکان بخورد، به ایستگاه قبلی یعنی ایستگاه آذرپی بازگردانده شدند و مسافران نجات یافته با هماهنگی راه‌آهن به‌وسیله اتوبوس به ایستگاه راه‌آهن زنجان و از آنجا با قطار ویژه به تهران منتقل شدند. برابر آخرین گزارش محل حادثه فوق ترمیم و در حال حاضر مسیر تبریز به زنجان برای تردد قطارها باز است.

 شهر نیک‌پی در ۴۰ کیلومتری شمالغرب شهر زنجان و در کنار جاده ترانزیت و آزادراه زنجان تبریز و خط آهن زنجان به تبریز قرار دارد.

                                                                                    دگر ره چنان شد هنر آشکار          کز آن خیره شد دیده روزگار

نظر شما